Tartă de sfeclă roșie, ciocolată neagră și migdale (și o carte minunată)

by - 12/20/2013

Cu ce să încep? Să vă povestesc mai întâi despre o tartă delicioasă cu un ingredient care în mod normal își găsește locul în salatele de legume? Sau să vă povestesc despre o carte minunată (de unde vine de fapt și rețeta tartei) ce și-a găsit un loc pe raftul meu de cărți de gătit? Hai mai întâi să vă zic despre ea, cartea asta minunată.


Am fost mai demult la un târg de carte aici în Antwerpen, de unde m-am întors cu câteva cărți de gătit și cu alte titluri notate bine pe hârtie, pentru a căuta variantele lor în engleză sau la un preț mai mic. Tot căutând și căutând ce cărți ar putea să-mi mai completeze modesta bibliotecă, lista de titluri s-a schimbat, am adăugat și șters din ea câteva, dar apoi am dat peste Love Bake Nourish (de fapt nu știu sigur dacă titlul, care m-a dus aluzional cu gândul la cartea Eat, Pray, Love sau fotografia de pe copertă mi-a atras mai mult privirea). Am ”răsfoit-o” cât mi-a permis platforma virtuală, am citit descrierea și m-am îndrăgostit instant. Ultimele cărți de gătit (inclusiv una cu rețete dulci) pe care mi le-am cumpărat sunt în germană, pentru că acolo, la Berlin, mi s-au aprins călcăiele după bucătărit. Ah, spun prostii, am mai achiziționat una, cu rețete pentru pitici, dar asta-i altă poveste :).

Nu am epuizat și am făcut eu toate rețetele din ele, dar mi-am dorit ceva proaspăt, rețete de dulciuri sănătoase, scrise într-o limbă pe care să o înțeleg și să nu trebuiască de fiecare dată să-mi fie partener de lucru și Google Translate, și mai mult, mi-am dorit ceva pe sufletul meu, niște povești de gătit. Pe toate le-am găsit în această carte. După ce a ajuns în cutia poștală, am răsfoit-o iar, acum toate cele peste 200 de pagini, cu fotografii minunate, explicații bine scrie, pe ici-colo frânturi din poveștile autoarei. Rețetele propuse de ea sunt sănătoase, nu conțin zahăr (un lucru de luat în seamă nu neapărat când apare un copil în viața ta și pe care vrei să-l ții cât mai mult timp și cât mai departe de acest ingredient), folosește făinuri din tot felul de grâne, evitând făina albă, prea-mult-rafinată. Nu spun că o să exclud de-acum încolo zahărul și făina de grâu (pe care eu oricum am încercat de-a lungul vremii să le înlocuiesc cu zahăr brun și, respectiv, făină integrală) din rețetele pe care le voi mai face, dar îmi place încercările noi, alternativele și mai mult îmi plac combinațiile interesante.


Mi-a plăcut și am ales imediat și o primă rețetă de tartă, pentru că aveam deja niște sfeclă roșie fiartă. Am făcut-o într-o seară și am refăcut-o alaltăieri în loc de tort, pentru sărbătoritul zilei. A ieșit minunat. Rețeta-i mai jos. 

Ingrediente:
  • 300 gr sfeclă roșie fiartă, decojită și făcută piure
  • 4 ouă mari
  • 4 Lg miere
  • 1 lg extract de vanilie
  • 1 Lg pudră de cacao (plus încă un pic pentru pudrat)
  • 1 lg praf de copt
  • un praf de sare
  • 125 gr pudră de migdale
  • 125 gr ciocolată neagră
  • 4 Lg ulei de măsline
Lg - lingură, lg - linguriță

Preîncălziți cuptorul la 180°C și ungeți cu grăsime o formă de copt de 20 - 22 cm diametru (cu pereți detașabili sau o formă de ceramică pentru tarte).

Într-un vas amestecați cu un tel sau cu mixerul electric de mână piureul de sfeclă, ouăle, mierea, extractul de vanilie, pudra de cacao, praful de copt și sarea. După ce s-au amestecat bine încorporați și pudra de migdale.

Ciocolata trebuie topită la bain-marie: puneți bucățile de ciocolată într-un vas termorezistent deasupra altuia cu apă, la foc încet, având grijă ca apa să nu ajungă la vasul de desupra. Când ciocolata s-a topit, adăugați și uleiul de măsline, amestecând bine.

Încorporați apoi amestecul de ciocolată și ulei în cel de sfeclă, turnați conținutul în forma de copt pregătită și coaceți cam 35-40 de minute. Scoateți din cuptor și lăsați să se mai răcească în forma de copt cam 10 minute și apoi, dacă ați folosit o formă cu pereți detașabili, scoateți tarta din ea.

După ce tarta s-a răcit complet, pudrați-o din belșug cu pudră de cacao.


Mă gândeam mai demult, când a început să se schimbe vremea pe afară, să vină toamna mai rece, că după toate deserturile cu fructe pe care le-am făcut vara, parcă a venit timpul și pentru ceva mai consistent, mai intens, de iarnă, poate chiar cu ciocolată, care e destul de ”greoaie” pentru zilele toride de vară. Combinația asta de ciocolată neagră, migdale, sfeclă roșie și un pic de miere e de departe cel mai bun înlocuitor. Iar culoarea, un pic roșiatică e un alt detaliu sofisticat... Un desert potrivit pentru Sărbătorile ce bat la ușă.


O sursă bună de cumpărat cărți și cu transport gratuit este www.bookdepository.com, iar cartea o găsiți aici.

You May Also Like

0 commentarii